zondag 27 mei 2018

Poep-emoticon traktatie

Mijn zoon was jarig en wilde per se een poepie traktatie. Hij is helemaal fan van deze vrolijke drol emoji, hij heeft een zelfs een knuffel van. Maar ik had geen idee hoe en wat het dan moest worden. Tot een paar weken voor zijn verjaardag... 

We waren in het centrum, waar van alles te doen was. Het was die dag nogal warm, dus gingen we een ijsje halen. De kinderen kregen bij de Febo een kindersoftijsje met een papiertje om het hoorntje. Op dat papiertje stond een softijsje met een gezichtje, waarop mijn zoon zei: "Kijk mama, deze lijkt net op Poepie." En inderdaad: dat ijsje leek net een witte poep-emoji... 
Ik had gelijk een idee wat ik voor traktatie zou moeten maken!

Ik heb een vriendin die gek is van taarten en cupcakes bakken, dus ik heb haar gevraagd mee te denken. Ze heeft mij haar recept voor héérlijke chocolade botercrème gegeven. Met botercrème kun je namelijk stevige toeven spuiten, die mooi in vorm blijven. 
Een ijsbakje helemaal vullen met botercrème is wel heel machtig. Je kunt ze dus beter op een cakeje spuiten. Zij adviseerde om voor jonge kinderen geen hele cupcakes te bakken, omdat dat al snel te veel is. Zij bakt de cupcakes voor kinderen vaak in een ijsbakje en dat gaat goed. Het cakeje wordt dan niet zo groot en het ziet er heel leuk uit.

Ik ben aan de slag gegaan en het resultaat was geheel naar wens van mijn zoon: heel leuk en heel lekker!


Ik heb 36 traktaties gemaakt en deed dat als volgt.

De cakejes

Voor de cakejes in de ijsbakjes heb ik gebruikt:
- 2 pakken cupcakemix naturel van Dr. Oetker
- 36 ijsbakjes
- 200 gram zachte ongezouten roomboter
- 4 eieren op kamertemperatuur
- 200 ml. melk

Ik verwarmde mijn heteluchtoven voor op 160 graden. Dan de cupcakemix, de eieren, melk en boter in een grote beslagkom en het geheel doorgeroerd. Toen heb ik het geheel met de mixer op de laagste stand tot een glad beslag geroerd. Vervolgens nog ruim 1 minuut op de hoogste stand tot een glad beslag geklopt.

De ijsbakjes zette ik op een bakplaat.



Daarna vulde ik ze ongeveer tot de helft met de cupcakemix.



Ik heb de cakejes in ongeveer 25 minuten gebakken in de oven. De ijsbakjes zijn niet verkleurd of verbrand. Ook smaakten ze niet anders dan vóór het bakken.



Ik heb de ijsbakjes goed af laten koelen.
Ondertussen had ik de chocolade botercrème gemaakt.

De chocolade botercrème

Voor de chocolade botercrème heb ik gebruikt:
- 375 gram slagroom
- 375 gram pure smeltchocolade
- 270 gram zachte ongezouten roomboter
- 270 gram poedersuiker
- 6 eetlepels cacaopoeder

Ik deed de slagroom in een pannetje en dan het vuur uit zodra de slagroom gaat koken. De chocolade toegevoegd en net zo lang geroerd tot de chocolade helemaal gesmolten was en het een glad geheel was geworden. Daarna het mengsel af laten koelen.

Ondertussen kon ik de botercrème vast maken. Ik deed de roomboter en de poedersuiker in een kom en dan is het mixen, mixen, mixen. Ik heb zo'n 6-7 minuten staan mixen, net zolang tot het een lichtkleurig en romig mengsel is geworden. 



Daarna voegde ik de cacaopoeder toe en klopte dat kort door het botermengsel. Tot slot het slagroom-chocolade mengsel toegevoegd en goed gemixt tot een glad en romig geheel.

Daarna heb ik de botercrème een uur in de koelkast gezet, zodat hij wat steviger kon worden en het mooiere toeven zou geven.

Het mondje en de oogjes maakte ik van witte rolfondant. Voorhet mondje stak ik rondjes uit, die ik doormidden sneed. Voor de oogjes stak ik kleinere rondjes uit. De pupil van de oogjes maakte ik met de pure chocoladestift van Dr. Oetker.

Met een spuit heb ik toeven op de cakejes gespoten en de oogjes en het mondje erop gedrukt. En wat zijn ze leuk (en lekker!!) geworden :)



Om ze mee te nemen naar school was nog een uitdaging. We hadden nog bakjes staan van de moestuintjes van AH. Die heb ik met aluminiumfolie bekleed en daar bleven de cakejes goed in staan. Anders zou een plaat van piepschuim of oase met prikkers erin misschien ook kunnen? Op de prikkers kun je dan de cakejes vastzetten.


Groetjes,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten